Avem de ales: să fim fericiți sau să avem dreptate – Marshall Rosenberg
- Te cerți cu partenerul de viață pentru că iar nu și-a pus hainele în coșul de fure murdare…
- Taci și accepți “morala” din partea mamei care îți explică cum se cresc copiii…
- Nu mai vorbești cu o prietenă pentru că a refuzat să te ajute cu ceva important pentru tine…
- Comunici agresiv cu colegul care nici de data aceasta nu ți-a trimis la timp materialele promise…
Conflictele fac parte din viața noastră, într-o măsură mai mare sau mai mică, în funcție de abilitățile de comunicare și relaționare a fiecăruia dintre noi.
Conflictul apare atunci când comunicarea este deficitară, când există o neînțelegere sau un dezacord, când cineva se simte exclus dintr-o discuție sau tratat fără considerație… sau din varii alte motive care de multe ori simțim că ne scapă.
Oricât de abil ești în comunicarea interpersonală, nu te vei înțelege cu toată lumea în același timp. De fapt, în orice context în care oamenii petrec mai mult timp împreună, va exista un conflict – generat de diferențele de: percepție, de abilitați, de nivel al pregătirii profesionale, de obiective, stiluri de comunicare și nu în ultimul rând, de nevoi și așteptări.
Nu ne plac conflictele, pentru că am avut dispute dăunătoare și dureroase din punct de vedere emoțional, așadar, încercam să le evităm.
Însă evitatea conflictului nu este o soluție benefică pe termen lung.
Gestionarea unui conflict depinde de curaj, atitudine și o bună evaluare a riscurilor nesoluționarii acestuia. Depistarea conflictului și încurajarea discutării diferitelor puncte de vedere care au dus la conflict, pot ajuta la luarea unei decizii informate și la rezolvarea conflictului. Iar tehnicile de comunicare asertivă și persuasiva ajută la prevenirea conflictelor sau încurajează dezamorsarea rapidă a acestora.
Asertivitatea nu urmărește să evite conflictele, ci să le transforme într-o interacțiune care:
- Respectă fiecare persoană
- Respectă diferențele dintre persoane
- Respectă relația dintre persoane
- Îi permite fiecărei persoane să crească, să se dezvolte.
Avem fiecare opinii, valori, nevoi atât de importante pentru noi, încât începem să ne agităm când acestea sunt puse sub semnul întrebării. Conflictele sunt indicatori ai diferențelor dintre nevoile noastre și ale celorlalți. Sau poate avem celeasi nevoi, însă nu le exprimăm în mod adecvat.
Conflictetul nu trebuie să fie cu jigniri, agresiuni, neîncredere, țipete sau îmbufnări. Conflictul poate fi o discuție utilă și productivă, despre ideile și nevoile noastre. Și asta se poate realiză doar cu respect pentru noi înșine și pentru ceilalți. Cu alte cuvinte, atitudinea Eu sunt Ok- Tu ești Ok despre care tot spun că este ceea ce definește asertivitatea.
Citeste si Ce să faci pentru a-ți crește nivelul de asertivitate
Acolo unde nevoia mea se întâlnește cu nevoia interlocutorului meu, apare asertivitatea. În conflictul interpersonal ne este greu să vedem zona de mijloc, dacă ne concentrăm “pe cine are dreptate” în detrimental soluționării disputei.
Cooperarea, comunicarea asertivă, ascultarea activă și feedback-ul non-violent vor duce la o bună gestionarea a conflictelor.

Într-un conflict nimeni nu câștiga nimic dacă fiecare ține cu dinții de ideile și nevoile lui, așteptându-se ca celălalt să renunțe cu totul. Cooperarea, comunicarea asertivă, ascultarea activă și feedback-ul non-violent vor duce la o bună gestionarea a conflictelor.
Și pe măsură ce dobândesti asertivitatea ca stil de interacțiune cu ceilalți, iți vei schimba și perspectiva asupra conflictelor. Nu va mai fi nevoie nici să fugi de ele, nici să le stârnești. Pentru că, în realitate, tot ceea ce contează este ca fiecare persoană să fie acceptată, înțeleasă și apreciată. Și asta nu are nimic de-a face cu cine are sau nu dreptate, ci cu cât de empatici suntem atât cu noi, cât și cu ceilalți.
În cursul meu de comunicare asertivă și gestionarea conflictelor te ajut să înțelegi mai bine ce este în spatele comportamentelor noastre și cum poti să ai relații armonioase atât în viața personală cât și în carieră. Vezi aici detaliile cursului!
Pentru sfaturi personalizate, te pot ajuta într-o ședința de consiliere. De cele mai multe ori, clienții mei își rezolvă multe din problemele de comunicare în 2-3 ședințe.
Cu drag,
Daniela Irimia, trainer de comunicare
PS: Aboneaza-te la newsletter pentru a citi si alte articole utile. In plus poti descarca GRATUIT E-book-ul „10 pasi pana la a fi o Femeie Independenta”
[mc4wp_form id=”113″]