Subiectul acesta îmi este atât de drag și cunoscut încât îmi este greu să scriu despre el, din simplul motiv că este pur și simplu, prea amplu. Când am început să scriu cartea Femeia Independentă am știut că trebuie și vreau să scriu și o carte despre Comunicare și asertivitate. Când? Nu știu… peste câțiva ani, când mă voi simți mai bine pregătită (deși știu că niciodată nu le poți cuprinde pe toate și cu cât știi mai multe cu atât ai impresia că îți scapă și mai multe …).
Așadar, fac o altă încercare de a mai desluși o mică parte din rolul comunicării asertive în relațiile interumane. Ca să nu mă repet, vă recomand să citiți Ce înseamnă asertivitatea și cum o dobândim pentru a avea definiția de bază a acestui termen.
În ceea ce privește comunicarea, recomand să citiți aceste 5 Sfaturi pentru o comunicare interpersonală cu impact!
Și acum să vă explic de ce pun eu alături acești doi termeni – comunicare și asertivitate.
Când aveam 20 de ani și mi-am luat primul job, am înțeles repede că a comunicare nu este același lucru cu a vorbi! Învățam cu toții să vorbim pe la 2 ani. Unii nu învață să comunice conștient, niciodată. Diferența este în a controla și a fi conștient de ceea ce spui, atât prin intermediul cuvintelor, cât și prin limbajul non-verbal. Eu comunic eficient atunci când mesajul pe care îl transmit ajunge la receptor așa cum îmi doresc eu. Dacă vreau ca partenerul de viață să mă ajute la treburile casnice, îi spun clar, cu subiect și predicat, că vreau să mă ajute și să dea el cu aspiratorul în timp ce eu spăl vasele de exemplu.
Comunicarea eficientă este cea care ne ajută să transmitem clar, concis, coerent, corect ceea ce ne dorim.
Comunicarea eficientă este esențială pentru a avea un job bun și pentru a avansa în carieră. Comunicarea interumană este abolut necesară. Cu cât comunicăm mai bine, cu atât viață și relațiile noastre sunt mai bune.
Deci, am învățat eu să comunic eficient și am aplicat cu succes tehnicile de comunicare eficientă în activitatea mea profesională. Mi-a adus succes profesional și financiar…..Cu toate acestea am simțit că eficiența asta în comunicare nu are același impact în viață privată! În relații apropiate, cu familia, prietenii sau colegii de muncă cu care interacționez zi de zi, nu este suficient să spun clar, concis și coerent ce vreau. Oamenii au nevoie să înțeleagă și DE CE vreau ceva anume.
Cumpara Cursul online de Comunicare Eficientă si asertivă
Dacă în business este o tranzacție cât de cât simplă, clientul plătește un preț corect pentru un produs/ serviciu care răspunde la nevoile sale, în relațiile personale, am nevoie ca pe lângă comunicare, să vin și cu emoție, empatie, conectare…. Și așa am făcut un pas înainte, spre asertivitate.
În relațiile de lungă durată, cu oameni cu care întru în contact în mod recurent, cu care poate trebuie să lucrez zi de zi sau cu oamenii cu care împart efectiv casă, viață, “copilul”, comunicarea cere să fie asertiva, pentru a susține pe termen lung, relațiile armonioase.
Asertivitatea este un comportament și în același timp o stare mentală și sufletească. Nu poți simula asertivitatea, ea vine din interiorul tău.
Dacă a comunica eficient se poate învața dintr-un curs sau o carte, aplicând câteva tehnici cu conștiinciozitate, asertivitatea se dobândește în timp. Mult timp! Deoarece pentru majoritatea dintre noi, cere schimbări profunde la nivem mental și emoțional.
Asertivitatea este la îndemână oamenilor care au un nivel bun al stimei de sine! Deci, primul pas pentru a avea relații și comunicări win- win, este că tu să ai o stimă de sine bună. Apoi, să ai un tipar mental pozitiv, să vezi partea bună din fiecare om cu care interacționezi. Să poți să accepți că suntem diferiți și asta este bine, să poți că accepți că în spatele fiecărui comportament uman, există o nevoie ce se cere satisfăcută. Să simți că Tu ești Ok așa cum și interlocutorul tău este Ok.
Din punctul meu de vedere, comunicarea eficientă și asertivitatea sunt abilități esențiale pentru dezvoltarea personală și profesională. Și nu o spun doar din ce am trăit și experimentat eu, ci din observațiile pe care le fac în munca mea ca și trainer și consilier la Vision Consulting.
Dacă vrei să înțelegi mai bine cele două concepte și să faci primii păși în a dobândi asertivitatea, te invit la cursul de Comunicare eficientă și asertiva – click aici pentru detalii.
Cu drag,
Daniela Irimia, trainer comunicare și autor de carte Cum sa vorbesti ca sa fii inteles