Comunicarea interumana este ca o fereastra spre lumea interiora a fiecaruia dintre noi. Modul in care comunicam si ne comportam spune atat de multe lucruri despre noi…..daca am sti sa descifram acest limbaj. Eu vad in tiparele noastre de comunicare nivelul de stima de sine, nivelul de educatie, de empatie, de flexibilitate si de inteligenta emotionala. Pot sa imi dau seama de personalitatea unui om, dupa o discutie de 30 de minte. Pot sa citesc limbajul non-verbal de care interlocutorul nici macar nu este constient ca il are.
Ce vreau sa spun este ca a comunica inseamna mult mai mult decat a vorbi. Si ca fiecare om are anumite tipare de comunicare care, inconstient, ii submineaza stima de sine, dar reduce si stima de sine a intelocutorilor. Sunt acele tipare de comunicare disfunctionala care nu duc la interactiuni sanatoase si nici la relatii autentice.
Te invit sa descoperi care sunt tiparele de comunicare disfunctionala, iar daca descoperi ca ai tendinta de a le folosi cu precadere, sa alegi sa faci o schimbare.
5 Tipare de comunicare disfunctionala
1.Mesaje de judecata
Cand cineva judeca si critica, determina aproape de fiecare data o reactie de protectie din partea celuilalt, cum ar fi retragerea sau critica. Prin critica si judecare emitatorul urmareste sa domine interlocutorul.
Prin mesaje de genul << Esti prost >> , <<Nu asculti niciodata>> , <<Te gandesti doar la tine>>critici, etichetezi si invinuiesti oamenii. Sunt mesaje care ranesc si reduc stima de sine a parterilor de discutie.
Interogarea si incercarea de a mentine controlul intr-o relatie prin intrebari de genul <<Ce ai facut toata ziua? >> sau<<Cu cine vorbeai la telefon? >> sunt profund gresite si caracterizeaza relatiile de tip judecator/ agresor si victima. Sau cum spun eu in cursurile de comunicare asertiva, este relatia de dependenta intre un agresiv si un submisiv.
2.Mesajele de control
Cand o persoana emite mesaje de control, ea se poarta autoritar, amenintator si moralist – si toate acestea au sanse mari sa declanseze o reactie de fuga sau de lupta. Mesajele de control atrag un raspuns fie submisiv, fie agresiv si in acest punct comunicarea asertiva nu mai este posibila. Cel care are tendinta de a controla nu asculta parerile celuilalt si nu ii ia in calcul nevoile si sentimentele. Mesajele de control induc ideea ca partenerul de discutie nu isi poate asuma raspunderea pentru sine ( ceea ce duce la subminarea stimei de sine) si are nevoie de cineva care sa preia responsabilitatea. Pe de alta parte, cel care emite mesajele de control, tot stima e sine scazuta are, insa incearca sa dobandeasca un anumit grad de siguranta prin dominarea celorlalti.
Din pacate, comunicarea controlatoarea submineaza valoarea personala a ambilor parteneri si nu imbunatateste cu nimic dezvoltarea personala a emitatorului.
Exemple de mesaje de control: <<Fa cum iti zic>>, <<Locul tau e acasa, cu copiii>>, <<Te avertizez sa nu mai deschizi vreodata subiectul asta. >> . Poruncile, ordinele, amenintarile, morala si predicile intra in categoria mesajelor de control, specifice stiluluide comunicare agresiv.
Curs online Stima de sine poate fi dezvoltata
3.Mesaje strategice de manipulare
Comunicarea strategica este echivalenta cu santajul afectiv, cand interlocutorul incearca sa-si satisfaca niste nevoi ascunse. Daca destinatarul mesajului raspunde la mesajul de manipulare, va primi o confirmare, daca nu…. va fi respins cu cruzime. Persoana care se angajeaza in comunicare strategica are stima de sine medie spre scazuta; altfel ar fi capabila sa vorbeasca deschis despre nevoile si sentimentele sale si ar fi dispusa sa accepte reactia sincera a celuilalt. Se numesc mesaje strategice pentru ca urmaresc sa reduca riscul de a primi un raspuns care sa nu-l multumeasca, care sa-l faca sa se simta umilit si devalorizat.
Prin mesaje de genul <<Iubitule, ai face orice pentru mine, nu-i asa? >> sau <<Trebuie sa ma ajuti, esti prietena mea cea mai buna>> ascunzi de fapt cerinta, nevoiata de baza. Fie nevoia de confirmare, fie nevoia de ajutor sau de atentie. Mai sunt si mesajele non-verbale precum bosumflarea, retragerea fizica sau afectiva, tacerea ostila sau suspinele care ascund de fapt adevaratele nevoi insa spera sa atraga aprobare din partea interlocutorilor.
4.Mesaje de superioritate
In comunicarile pe ton de superioritate, mesajul transmiseste ca Eu stiu cum mai bine sau ca Eu am dreptate si daca ma asculti, n-ai cum sa gresesti. Cel care comunica astfel ascunde de fapt un complex de inferioritate. Compulsia de a parea superior constituie o incercare de a castiga acceptarea si aprobarea celorlalti si de a se apara de esec.
Sfaturile si recomandarile de genul <<Ar trebui sa te trezesti mai devreme>> sau <<Nu mai pierde timpul la TV>>atrag reactii de respingere si impotrivire, nu duc catre o schimbare de comportament.
Diagnosticarea, psihanalizarea de genul <<Spui asta doar findca esti obosit>> sau <<Seful tau este cel care te deprima>>reduc stima de sine a interlocutorului si nici pe emitator nu-l ajuta cu nimic.
5.Mesaje de certitudine
Tiparul comunicarii pe ton de certitudine este frecvent la oamenii rigizi si care tind sa-si traiasca viata potrivit regulilor cu <<trebuie>>sau <<este imperativ>>. Nevoia de a fi dogmatic si a avea certitudine este si ea un mijloc inconstient de a dobandi acceptare si aprobare. Pentru astfel de oameni, a accepta ca ai gresit sau ca ai incertitudini inseamnasa iti arati vulnerabilitatea, deci a risca dezaprobarea si respingerea. Ceea ce scoate la lumina lipsa stimei de sine.
Comunicarea cu mesaje de certitudine subliniaza faptul ca ceilalti gresesc, le invalideaza sentimentele si ideile, lucru ce atrage alte tipare de comunicare disfunctionala, menite sa protejeze stima de sina a interlocutorilor.
Incercarile de a convinge, prelegerile si argumentele absolute de genul <<Acesta este singurul mod de a rezolva situati asta>> sau<< Realitatea este ca barbatii sunt mai puternici decar femeile>>inchid canelele de comunicare si duc la lipsa deschiderii si a increderii.
Aceste tipare de comunicare disfunctionala semnalizeaza existenta mecanismelor de protectie a stimei de sine. Asadar, pentru a comunica autentic, eficient si asertiv, primul pas este sa ai o stima de sine buna. Altfel,tehnicile vor ramane la nivel de <<asa ar trebui procedat>> fara a deveniun fel de a fi.
Daniela Irimia, trainer de comunicare & coach, autor de carti