De cele mai multe ori nu comunicăm, ci de-abia așteptăm ca celălalt să termine pentru a ne spune (sau impune) propria părere. Nu ascultam si nu suntem prezenti in conversatie, ci ne facem scenarii cu ceea ce vrem noi sa spunem si parerea pe care vrem o sa facem in fata interlocutorului.
A comunica înseamnă însă mai mult decât a vorbi. Comunicarea implică respect – pentru noi înșine și pentru ceilalți, o minte deschisă și către alte orizonturi decât cele care ne sunt familiare, dincolo de normalitatea pe care ne-am conturat-o, implică ascultare reală și, nu în ultimul rând, răbdarea de a înțelege punctul de vedere al celuilalt și de a-l expune pe al nostru.
Spre deosebire de un aparat, ființele umane nu vin la pachet cu un manual cu instrucțiuni de utilizare. Nu știi niciodată cu siguranță ce se întâmplă dacă apeși pe un “buton”. Nu funcționează generalizările, nu există un algoritm care să ne garanteze rezultatele.
Există însă o soluție – să ne cunoaștem cât mai bine pe noi înșine și să investim energie și timp în a înțelege comportamentul celorlalți, pentru a ne putea adapta ulterior reacțiile. Eu folosesc modelul DISC in multe din cursurile mele de dezvoltare personala. Acesta este insa un proces mai amplu.
Comunicarea eficientă înseamnă că mesajul pe care intenționezi să îl trasmiți să fie cât mai bine înțeles de către interlocutor. Comunicarea eficientă se face respectând câțiva pași, pe care îi redau mai jos.
7 Tehnici de comunicare eficientă
1. Fii atentă dacă este momentul potrivit ca să vorbești.
Discuțiile importante și momentele în care ai nevoie ca mesajul tău să fie bine primit și acceptat, trebuiesc pregătite. Iar un element al acestei pregătiri este dat de alegerea înțeleaptă a momentului în care să porți discuția. Analizează detalii precum momentul zilei, starea de spirit a ta și a interlocutorului și întreabă dacă este un moment bun și pentru el, ca să vorbiți.
2. Gândește în prealabil ceea ce vrei să spui.
Pentru a comunica eficient se cere și o minimă pregătire a mesajului. Să îți fie ție clar ce vrei să obții în urma discuției, de ce abordezi un subiect și care ar fi beneficiile de ambele parti.
3. Trasmite mesajul clar, concis și corect.
Pentru ca mesajul tău să fie cât mai bine înțeles, comunică clar ceea ce vrei și cât mai concis. Adică în termeni ușor de înțeles de toată lumea și cu date bine stabilite. Nu folosi cuvinte și expresii vagi, care lasă loc de interpretări. Fii sigură și corectă cu fiecare persoană cu care comunici.
4. Comunică asertiv!
Eu am un curs întreg dedicat comunicării asertive. Am scris aici mai mult despre ce înseamnă și cum devii asertivă. Ca să fac un rezumat, comunicarea asetivă are două componente: pe deoparte accepți dreptul la opinie a interlocutorului, oricât de ciudată ți s-ar părea ea, și pe de altă parte, îți exprimi punctul de vedere cu fermitate dar elegant, fără a leza în vreun fel interlocutorul.
Invata din Curs online - Comunicare Asertiva
5. Fii atentă la mesajele non-verbale pe care le transmiți.
55% din procesul de comunicare este dat de comunicarea non-verbală. Practic, pentru ca mesajul tău să fie bine recepționat, cuvintele care reprezită doar 7% din comunicare, trebuiesc să fie susținute de limbajul non-verbal. Cel mai ușor este să fii sinceră și să studiezi puțin modul în care îți folosești corpul în interacțiunea cu ceilalți.
6. Ascultă activ!
Adică fii prezentă total în discuție, ascultă fără să întrerupi și încearcă să înțelegi tot ce ți se comunică. Citește aici cum să devii un bun ascultător.
7. Verifică înțelegerea mesajului pe care l-ai transis.
Cel mai simplu mod ca să verifici dacă s-a înțeles ce ai comunicat este să întrebi “m-am făcut bine înțeleasă” ? Sau poți ruga să spuna efectiv ce a înțeles sau ce urmează să faceți fiecare.
Vezi Curs online- Stima de sine
Și ca orice comunicare să fie eficientă, este nevoie de feedback pe tot parcursul discuției. Feedback-ul poate fi pur și simplu din mesajele non-verbale pe care le recepționezi sau oferit explicit de către partenerul de discuție.
Pare simplu să comunici, însă realitatea mi-a demonstrat de nenumărate ori că, tehnicile de comunicare eficientă nu sunt atât de aplicate pe cât mi-aș dori. Și o comunicare eficintă duce la relații mai bune și afaceri mai prospere.
Cu drag,
Daniela Irimia, trainer de comunicare, coach, autor
One thought on “7 Tehnici de comunicare eficienta”
și eu îți mulțumesc Daniela Irimia!