În ultimul timp ne sunt solicitate frecvent workshop-uri de inteligență emoțională și dezvoltarea empatiei la locul de muncă. Eu și colegii mei de la Vision Consulting dezvoltăm și facilităm astfel de cursuri dar am observat că multe organizații le cer doar ca să bifeze că se fac, fară a reuși să și integreze cu adevărat aceste concepte.
Abilitatea de a fi empatic tine de cât de mult ai dezvoltat inteligența emoțională și mai ales, ține de execitiu! Dacă în relațiile cu familia și prietenii ne este mai ușor să fim empatici, la locul de muncă devine mai provocator și din acest motiv am scris acest articol. Stă în fiecare dintre noi să ne cultivăm această stare iar organizațiile în care muncim doar ne pot ușura procesul prin oferirea de workshop-uri și programe de wellbeing, eventual sesiuni de coaching.
Empatia este o abilitate esențială în locul de muncă, deoarece ne ajută să ne conectăm mai bine cu colegii noștri, să fim mai compasivi și să avem o relație mai bună cu clienții.
5 modalități prin care poți dezvolta empatia la locul de muncă:
Ascultă cu atenție: Atunci când colegii sau clienții tăi au nevoie să vorbească, fii atent și acordă-le întreaga ta atenție. Fii deschis să auzi și să înțelegi sentimentele și necesitățile lor.Ascultarea activa este o super-putere și deschide calea către o nectare mai bună cu tine și cu oamenii din jurul tău!
Încurajează comunicarea deschisă: Crează un mediu în care oamenii se simt confortabil să își exprime sentimentele și preocupările. Faci asta prin ascultare și apoi prin exprimarea clară și simplă a nevoilor tale. Fii receptiv la feedback și oferă sprijin emoțional colegilor tăi. Învață din acest curs online cum să comunici mai bine!
Pune-te în locul celuilalt: Încercă să vezi situația prin ochii celuilalt. Înțelege că oamenii au diferite perspective și experiențe și încearcă să înțelegi cum se simt aceștia. Pune întrebări suplimentare dacă este nevoie pentru a te asigura că înțelegi și punctul de vedere al celuilalt. Nu trebuie să fii de acord cu el, ci doar să-l înțelegi.
Fii sensibil la nevoile celorlalți: Fii atent la semnalele non-verbale și verbale pe care le dau colegii sau clienții tăi. Manifestă compasiune și oferă sprijin acolo unde este necesar. Folosește cuvinte precum înțeleg, sunt alături de tine, cum pot să te ajut?
Practică empatia în fiecare zi: Încearcă să fii empatic nu doar în situațiile în care este necesară, ci în fiecare interacțiune pe care o ai cu ceilalți. Cum spuneam, dacă acasă iți este ușor să fii empatic cu familia, privește-ți colegii ca pe niște parteneri semificativi în viața ta și tratează-i cu empatie și înțelegere.
Dezvoltarea empatiei la locul de muncă nu este doar benefică pentru relațiile de lucru, ci și pentru bunăstarea ta personală. Empatia ne ajută să fim mai înțelegători, mai cooperanți și mai compasiuni, ceea ce contribuie la creșterea eficienței și a satisfacției la locul de muncă.
Te-ar mai putea ajuta cartea Cum să vorbești că să fii înțeles, disponibilă aici!
Cu drag,
Daniela Irimia, master trainer & performance coach