Dacă pentru unii dintre noi a munci de acasă este ceva obișnuit, pentru majoritatea, experiența din ultimele săptămâni este cu totul nouă. Eu lucrez de acasă de peste 5 ani, de când am devenit mama. Și a fost o alegere conștientă pentru a câștiga timp pentru mine și pentru familia mea.
Merg la birou cam o dată pe săptămână. În rest ies la întâlniri și la clienți când susțin programele de training. Am ales să lucrez de acasă pentru a nu mai pierde timpul în trafic, pentru a nu mai fi întreruptă de colegi chiar și când nu era cazul. Am ales să lucrez de acasă pentru a fi mai productivă. Pentru mine este stilul ideal de muncă. Cu condiția să fiu singura acasă! Ceea ce nu se întâmplă acum, în perioada carantinei, în vremea coronavirusului. Dar trecem cu bine și peste asta!
Am mai scris despre gestionarea timpului, am și un curs în acest sens. Acum vreau să vă ofer câteva idei despre cum să vă organizați în mod eficient atunci când lucrați de acasă.
Crearea unui rutine zilnice
Să ai o rutină este prima măsură de bun simț pe care fiecare ar trebui să o ia. Nu e vacanță, nu durează o săptămână. Deci este esențial să îți faci un program adaptat, care să răspundă noii realități. Așa cum în mod normal aveai o oră fixă de trezire și oarecum și una de culcare, așa ar trebui să fie și acum.
Ideal este să păstrezi aceeași oră ca și atunci când mergeai la muncă, în afara casei. La fel este valabil să îți fixezi și intervalele dedicate muncii. Cel mai probabil nu vei munci în același interval 9.00 – 17.00 și vei fragmenta ziua în intervale de muncă cu intervale de activități casnice.
Dacă ai copii și mai lucrează și soțul de acasă, atunci programul de muncă trebuie armonizat și în funcție de programul lor, nu doar de cel al colegilor de la muncă.
În rutina zilnică este foarte important să aloci și timp pentru tine. Să te relaxezi, să fii în contact cu nevoile și emoțiile tale. În această perioadă foarte mulți aleg să se mențină ocupați ca să nu fie copleșiți de emoții, frici, anxietăți. Doar că nu este o soluție constructivă pe termen lung. Îți recomand să păstrezi echilibrul pentru a ieși cu bine din această provocare.
Organizarea timpului de muncă atunci când lucrezi de acasă
Începem prin a avea intervale clare alocate muncii iar toți membrii familiei să le știe și să le respecte pentru a fi productiv.
Apoi, să îți fie foarte clar ție, ce ai de făcut în fiecare zi sau măcar la nivel de săptămâna. Asta înseamnă să ai o agendă, organizator, o lista clară de activități și obiective. Când ai imaginea de ansamblu îți este mai ușor să îți organizezi timpul.
Când lista este clară, începem să prioritizam activitățile în funcție de termenele limită, de dificultate (începe ziua cu sarcina cea mai dificilă) și de obiectivele pe termen mediu și lung. Învățați mai multe despre organizare și prioritizare din acest curs online.
Un alt element important în buna gestionare a timpului, este reducerea întreruperilor. Cu cât intervalul de muncă este mai puțin fragmentat, cu atât mai ușor îți va fi să te concentrezi și să fii eficient. Aici vezi un video despre cum să reduci întreruperile.
Organizarea timpului dedicat activităților casnice
Așa cum la muncă avem o lista de obiective și activități pentru întreagă săptămâna, la fel avem și pentru acasă. Cu toții trebuie să facem mâncare, curăț în casă, să ne jucăm cu copiii sau să mergem la cumpărături.
Așadar, planificați și aceste activități, făcând zilnic câte puțin. Ideal este ca activitățile casnice să fie în momentele de “pauza” de la muncă. În felul acesta te odihnești intelectual și îți folosești mâinile de exemplu, să faci mâncare.
Poți fructifica o parte din acest timp pentru a te relaxa. Poți ascultă muzică în timp ce faci mâncare sau poți face în stil mindfulness orice activitate banală.
Este foarte important să îți vezi familia ca pe niște parteneri în toată această perioadă. Să va respectați fiecare timpul și nevoile, astfel încât să funcționați optim nu doar la nivel tehnic cât și emoțional.
E posibil ca în video să fi explicat ceva mai bine aceste idei, așa că poți să urmărești și filmarea de mai jos.
Sunt curioasă tu ce metode folosești pentru a-ți gestiona cât mai bine timpul și energia în această perioadă?
Daniela Irimia, trainer si autor
PS: Aboneaza-te la newsletter pentru a citi si alte articole utile. In plus afli prima de ofertele speciale la cursuri si workshop-uri.
[mc4wp_form id=”113″]